Taket trycker ut vÀggarna

Om inte taket Àr tÀtt har du något att börja med i ditt byggnadsvårdsprojekt. HÀr pratar vi om allt som har med yttertak att göra.

Taket trycker ut vÀggarna

av Nanoq » lör sep 24, 2011 1:49 pm

Hej!

En nÀra vÀn till mig övervÀger att köpa ett litet 1800-talstorp som hon hittat. Taket på en av ekonomibyggnaderna håller på att ge vika i en Ànden av byggnaden. Det saknas tvÀrslåar i takstolarna hÀr och var och det ser ut som att taket håller på att trycka ut vÀggarna på långsidorna.

Jag har hört att det går att anvÀnda någon slags spÀnnanordning som drar ihop vÀggarna och rÀtar upp dem för att man sedan ska kunna sÀtta dit nya tvÀrslåar i takstolarna.

Är det nÃ¥n som vet vad en sÃ¥dan spÀnnanordning heter? Kan man anvÀnda den sjÀlv utan att vara utbildad? Eller Àr det klokast att ta hjÀlp frÃ¥n en hantverkare som Àr inriktad pÃ¥ att restaurera gamla hus?

Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur mycket pengar man behöver lÀgga in i projektet för att min vÀn ska kunna bilda sig en uppfattning om hur långt hon kan hÀnga med i budgivningen. Taket i den hÀr ladan kÀnns spontant som en kostsam del av de olika renoveringbehoven på fastigheten.

Anders
Nanoq

InlÀgg: 1

Re: Taket trycker ut vÀggarna

av kristofferdarj » sön sep 25, 2011 8:34 am

Jag har inte riktig koll hÀr men spontant kÀnns det som ett ganska långdraget projekt. Det lÀr ju inte gå att dra ihop allt på en gång utan att det bryts och spricker. VÀggarna har sÀkert anpassat sig till sin nya form.

Att kontakta en hantverkare skadar nog inte.
kristofferdarj
Site Admin

InlÀgg: 14

Återgå till Tak

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst