TÀtning av gamla fönster med tÀtningslist av ull

Lindrev och sågspån eller kanske lite kolstybb. LÀr dig allt om isolering som andas och håller hÀr.

TÀtning av gamla fönster med tÀtningslist av ull

av kristofferdarj » tis sep 06, 2011 9:26 pm

Steg ett för att hålla kylan ute Àr att tÀta alla drag. Fönster och dörrar brukar vara stora bovar i dramat dÀr det ibland fullkomligt stormar in kall luft. Om du har ytter och innerfönster så Àr det alltid innerfönstret du tÀtar. Saknar du innanfönster så kan det vara en god idé att montera men mer om det i en annan tråd.

Så vad behöver du för att tÀta dina gamla fönster på ett hållbart och tidsenligt sÀtt?
Redskap

* TÀtningslist tillverkad av ull. Just denna Àr 5mm bred och kommer på en rulle om 50m. Köpt hos Gysinge. Ull håller betydligt bÀttre Àn silikonlisterna och passar betydligt bÀttre in. Finns dessutom i 8mm utförande vilket jag anvÀnt till större springor och dörrar.
* Kniv att kapa av listen med.
* Skruvmejsel att öppna eventuella innanfönster med.
* HÀftpistol modell Clas Ohlson. En gedigen pjÀs som kÀnns extremt robust och dessutom har stÀllbar styrka.
* Massor av hÀftklammer. Hellre en förpackning för mycket Àn för lite.

Skafferifönstret som behöver tÀtas

Du behöver också ett fönster att tÀta. HÀr Àr fönstret inne i skafferiet. Det ska visserligen vara kallt dÀr inne men inte som i en snöstorm om vintern.

Listen fÀstes

Börja med att hÀfta fast listen i ena hörnet. Jag föredrog att ta hörnet nÀrmast gångjÀrnsidan på innanfönstret, så slipper man byta sida en extra gång med listen. Ni ser om någon bild vad jag menar.

FÀstklammer nr2

På ett så hÀr smalt fönster som dessutom sÀllan öppnas nöjer jag mig med en klammer i varje hörn. SÀtt klammer nr 2 ganska nÀra hörnet men inte lÀngst in eftersom det blir svårt att svÀnga runt listen då.

Sida nr 2

SvÀng listen runt hörnet och sÀtt nÀsta klammer en kort bit upp på långsidan. Det Àr bara att fortsÀtta fÀsta listen på anslagsbrÀdan vÀgen runt tills vi kommer till sidan dÀr gångjÀrnen sitter.

GångjÀrnssidan

Nu ska du byta kant att fÀsta tÀtningslisten på. IstÀllet för att fÀsta den på anslagsbrÀdan byter du till samma sida som gångjÀrnen Àr fÀsta på, sjÀlva karmen. Det blir enklare att stÀnga fönstret och listen sluter mer tÀtt. Detsamma gÀller tÀtning av dörrar.

Sista klammern

Sista klammern sÀtter du nÀra utgångslÀget men alltså inte på anslagsbrÀdan utan på samma sida som gångjÀrnen.

klart

Sen Àr det bara att skÀra av listen, sÀtta tillbaka innanfönstret och njuta av resultatet.
kristofferdarj
Site Admin

InlÀgg: 14

Re: TÀtning av gamla fönster med tÀtningslist av ull

av Ida Wedin » tis jan 03, 2012 12:28 am

Å exemplariskt. Är lite trött pÃ¥ alla som klagar pÃ¥ att det drar frÃ¥n gamla fönster = tÀta dÃ¥!
/ida
Ida Wedin

InlÀgg: 5

Återgå till Isolering

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 1 gÀst