Torv som golvisolering

MullbÀnk eller torpargrund. Ta hjÀlp av andra byggnadsvårdare för att förstå dig på grundens och stommens hemligheter.

Torv som golvisolering

av jekq » mÃ¥n nov 28, 2011 11:30 am

Vi håller på att renovera ett hus från 1914. Golvisoleringen var 40cm torv med 3-5 cm fin sand ovanpå. Sanden har delvis skakats in i torven. Golvens bÀrande balkar har nu reparerats/bytts ut och vi skulle gÀrna återanvÀnda torvisoleingen men kÀnner mig litet osÀker på hur det ska gå till.
1. Varför fanns det sand ovanpå torven? Jag har hört tre teorier, men vet inte vad jag ska tro: a) brandsÀkerthet, b) minskat ekande då man går på golvet c) tyngd som trycker ihop eventuella musgångar i torven?
2. Torv brinner ju fruktansvÀrt bra, kunde man lÀgga något brandsÀkert mellan torven och skorstenen? Innan renoveringen låg torven direkt mot skorstenen, verkade ha fungerat bra i och för sig.
3. Ska man anvÀnda vanlig strötorv som hÀstÀgare anvÀnder eller?
4. Hur torr mÃ¥ste torven vara? Vanlig strötorv har 40-45% fuktighetshalt, vÀrmetorkad 30-35. Är det OK?
5. Borde man blanda i slÀckt kalk mot skadedjur? Hur mycket?`

Tack så mycket, Jesper Ekelund
jekq

InlÀgg: 1

Re: Torv som golvisolering

av kristofferdarj » fre apr 27, 2012 7:20 pm

Hur slutade det?
Jag skulle i alla fall valt att ha något brandskydd mellan torv och skorsten. Jag baserar det på att jag minns nÀr kraftvÀrmeverkets torvlager i Uppsala brann veckor i strÀck.
kristofferdarj
Site Admin

InlÀgg: 14

Återgå till Grund och stomme

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: Inga registrerade anvÀndare och 2 gÀster